Home staging krok po kroku

foto: Hania i Marek Photography 

 

Angielskie określenie „home staging” oznacza po prostu przygotowanie nieruchomości do sprzedaży. Celem tego działania jest z jednej strony przyśpieszenie procesu sprzedaży domu lub mieszkania, a z drugiej – również uzyskanie za daną nieruchomość jak najwyższej ceny. Home staging jest zestawem różnorodnych sztuczek, dzięki którym przestrzeń domu jest jak najbardziej atrakcyjna dla kupujących, zmienia się jej koncepcja z wyłącznie domowej na dużo bardziej uniwersalną.

Home staging jest dla ciebie, jeżeli planujesz sprzedać lub wynająć swoją nieruchomość, wystawiłeś ofertę, na którą nie ma odzewu, chcesz wyróżnić się spośród innych ogłoszeń, a także wiesz, że korzystanie z usług profesjonalnej firmy bardzo się opłaca, nawet pomimo początkowych kosztów.

 

Skąd wziął się home staging?

Sama koncepcja home staging wywodzi się z krajów anglosaskich. W USA już od lat 70. tego rodzaju działaniami zajmowali się pośrednicy w obrocie nieruchomościami. Z czasem pałeczkę przejęły wyspecjalizowane w tym osoby. Pionierką w tej dziedzinie została Barbara Schwarz. W wielu krajach, w tym w Polsce, idea home stagingu stała się popularna za sprawą programów telewizyjnych.

Home staging dzieli się na dwie części, które się poniekąd uzupełniają. Z jednej strony jest to przygotowanie wnętrza do oglądania go przez zainteresowanych zakupem, a z drugiej pomoc przy przygotowaniu profesjonalnych zdjęć do ogłoszenia o sprzedaży. Wiele firm współpracuje z fotografami, a więc w zestawie otrzymasz piękne zdjęcia domu.

foto: Hania i Marek Photography 

 

Na czym polega współpraca z firmą zajmującą się home stagingiem?

Home staging dotyczy zarówno mieszkań już urządzonych, jak i pustych. Specjalista po odwiedzeniu mieszkania pomoże w doborze elementów, które poprawią jego wygląd. Dodatkowo zwróci uwagę na rzeczy, które trzeba naprawić, takie jak pozbycie się nieestetycznego chodniczka z przedpokoju albo wyczyszczenie ściany. Może pomóc w rozmieszczeniu przedmiotów, które już są obecne w pomieszczeniu, na przykład przewieszeniu luster tak, aby optycznie powiększały one wnętrze. Jednak trzeba pamiętać, że puste wnętrza odstraszają nabywców. Wówczas trudniej wyobrazić im sobie siebie w takim domu. Dlatego zalecane jest wypełnienie przestrzeni.

Home staging to raczej skupianie się na oddziaływaniu na zmysły odbiorcy niż planowanie remontu i przeprowadzanie prac w zakresie sprzątania. Przed zatrudnieniem specjalisty wnętrze powinno się doprowadzić do porządku, samemu albo przy pomocy firmy sprzątającej. Niektóre firmy oferują bardzo szeroki zakres usług – także nadzór nad pracami budowlanymi i porządkowaniem przestrzeni. Wówczas nie ma konieczności obecności właściciela mieszkania. Wręcz przeciwnie, home staging to idealna usługa dla osób mieszkających daleko, które nie mają czasu na porządkowanie mieszkania na przykład po zmarłym członku rodziny i chcą je szybko sprzedać.

foto: Hania i Marek Photography 

 

Podstawowe zasady home stagingu

  • Porządek – porządnie wysprzątana przestrzeń to podstawa, jeżeli zależy ci na świetnym efekcie. Nieporządek i brud na nikim nie zrobią dobrego wrażenia. Mało tego, oglądający mogą obawiać się, że we wnętrzu skrywają się różnorodne problemy. Do podłogi użyj specjalnego sprayu, który sprawi, że będzie wspaniale błyszczeć.
  • Usunięcie elementów osobistych – niech z wieszaka w przedpokoju znikną płaszcze, a ze ścian ramki z waszymi zdjęciami.
  • Dopasowane dodatki – dyskretne ozdoby, takie jak kwiaty, świece, czy poduszki spowodują, że w mieszkaniu będzie o wiele przytulniej i przyjemniej.
  •  Łazienka i kuchnia muszą być bardzo czyste. Higieniczny porządek w nich z pewnością przyciągnie potencjalnych zainteresowanych.
  • Kolory – większość kupujących preferuje jasne kolory. Jeżeli tylko jest taka możliwość, warto przemalować ściany na biało. Jeżeli nie jest to możliwe, trzeba się zatroszczyć przynajmniej o jasne dodatki, takie jak obrus czy zasłony. Najlepsze kolory to biel, beż, jasna szarość.
  • Dużo światła – dużo większym zainteresowaniem cieszą się wnętrza, w których jest jasno. Dlatego warto jak najbardziej wyeksponować okna. Jeżeli odwiedziny mają się odbyć wieczorem, konieczne jest zadbanie o dobre oświetlenie. Lampy, szczególnie stojące, wyglądają bardzo stylowo. Pamiętaj o wybraniu żarówek w ciepłym odcieniu. Unikaj za to ostrego światła z góry.
  • Czasami nie trzeba kupować nowych mebli, a właściwie ustawić te, które się posiada. Przed sprzedażą domu zaleca się, aby pozbyć się niepotrzebnych mebli zagracających przestrzeń. Zamiast tego lepiej jest duże meble dosunąć do ściany. W ten sposób na przykład duży dywan pośrodku optycznie powiększy przestrzeń i doda jej lekkości. Oglądający zobaczą, że wnętrze jest ustawne.
  • Zapach – home staging to zadbanie nie tylko o efekt wizualny, ale również zapach. Zamiast sięgać po chemiczne środki odświeżające, które nie każdemu przypadną do gustu, lepiej skorzystać z bardziej naturalnych metod. Można na przykład upiec ciasteczka z nutą cynamonu lub wanilii albo postawić na świeży chleb. Innym sposobem na łatwe zrobienie dobrego wrażenia, jest zagotowanie w garnku wody, do której dodać można naturalne składniki, takie jak zioła albo plasterki cytryny i pomarańczy. Można także skorzystać z dyfuzora i naturalnych olejków. Wybierz te działające odświeżająco, na przykład miętę.
  • Zadbaj o sezonowość wystroju – wystrój w domu dopasuj do obecnie panującej pory roku. W grudniu sprawdzą się delikatne akcenty świąteczne, za to na wiosnę wybieraj żywe kwiaty. W ten sposób oglądającym łatwiej będzie wyobrazić sobie siebie w nowym mieszkaniu.
  • Drobiazgi – to właśnie detale mają znaczenie w przypadku home stagingu. Dlatego nie zapomnij o pochowaniu wystających kabli.

foto: Hania i Marek Photography 

 

Ile to kosztuje?

Oczywiście cena takiej usługi zależy od konkretnej firmy i jej renomy, ale także od wielkości nieruchomości i pracy, którą trzeba jej poświęcić. Zazwyczaj ceny za przeciętne mieszkanie o wielkości do 60 metrów kwadratowych wynosi około 6-10 tysięcy za pełną usługę. Z kolei samo postawienia na home staging jest w stanie podbić cenę tej nieruchomości nawet o kilkadziesiąt tysięcy. Kalkulacja jest więc jasna – warto zatrudnić profesjonalistę. Cena za dom będzie większa, bo w zakresie usług może być także przygotowanie otoczenia domu, na przykład tarasu. Z drugiej strony domy są również o wiele droższe, co nierzadko narzuca budżet, i trudniejsze w sprzedaży. 

Można również skorzystać wyłącznie z konsultacji homestagera. Wówczas otrzymuje się poradę, co warto zmienić. Nie obejmuje ona zakupu dekoracji i wypromowania ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości. Koszt takiej usługi jest dużo niższy i wynosi około 400-800 złotych.

Jeżeli nie ma konieczności przeprowadzania dużych zmian i remontu, sama usługa home staging trwa kilka dni. Z założenia home staging ma być szybki i niskokosztowy, co odróżnia go od projektowania wnętrz. Pamiętać trzeba, że pomimo niewielkiego budżetu, nie ma to jednak być prowizorka. Oglądający szybko ją wyczują i wycofają się z zakupu lub wynajmu w obawie przed mankamentami domu.

foto: Hania i Marek Photography 

 

Umowa

Zazwyczaj z firmą oferującą home staging podpisuje się umowę zlecenie lub umowę o dzieło. W przypadku, jeżeli homestager prowadzi działalność gospodarczą, na swoje usługi powinien wystawić fakturę (a także osobno na przykład na zakupione dekoracje).

Oczywiście wiele rad związanych z przygotowaniem mieszkania do sprzedaży można wdrożyć samodzielnie. Jednak jeżeli nie ma się smykałki do urządzania wnętrz i nie ma się czasu na eksperymenty, dużo bezpieczniejsze jest zwrócenie się do profesjonalisty. Wybierając firmę, sprawdź jej renomę w internecie. Warte uwagi są także zdjęcia przed i po realizacji usługi – czy taki efekt ci się podoba?

Niektórzy homestagerzy popełniają błąd i w swoim portfolio prezentują zdjęcia bardzo niewielkich metamorfoz. Wówczas klienci mogą się zastanawiać, czy takie zmiany są w ogóle warte wydanych na nie pieniędzy. Innym błędem jest także teatralność dekoracji. Wnętrze ma być bardzo schludne, ale przy tym przytulne i uniwersalne. Powinno wyglądać jak pokój w dobrym hotelu – bezosobowo, ale jednak przyjemnie i z klasą. Na to także należy zwrócić uwagę, przeglądając oferty firm.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *